Die Homepage des Malers Gerhard Richter: Lernen an Künstlerbiografien im mediengestützten Fremdsprachenunterricht

Tristan Lay

Abstract


„With a career spanning nearly six decades, Gerhard Richter is widely considered one of the greatest artists of our time. To explore the artist’s work and life, click on an image below“steht auf der Startseite von Gerhard Richters offizieller Homepage.1Der vorliegende Beitrag untersucht, welche Ressourcen und Möglichkeiten diese mehrsprachige Homepage für die Arbeit im medienreflexiven Fremdsprachenunterricht bietet. Als hybrides Medium in zunehmend medial vermittelten und visuell kommunizierenden Informations-und Wissensgesellschaften bietet die Webseite medienintegrative Ansätze für die handlungsorientierte Beschäftigung mit Richters Bilderkosmos im Allgemeinen, und dasfremdsprachliche und landeskundliche Lernen an seiner Biografie im Besonderen.

“With a career spanning nearly six decades, Gerhard Richter is widely considered one of the greatest artists of our time. To explore the artist’s work and life, click on an image below”one reads on Richter’s official website. This contribution examines the resources and possibilities offered by this multilingual website for working in media-based teaching and learning approaches in language education. As a hybrid medium set within an increasingly mediated and visual communication-based information and knowledge society, the website offers media-integrative approaches to an action-oriented study of Richter’s pictorial cosmos in general, and foreign language and cultural learning with his biography in particular.


Schlagworte


Gerhard Richter, Homepage, Biografiearbeit,mediengestütztes Lehren und Lernen; Gerhard Richter, website, learning biographies, media-based teaching and learning.

Volltext:

PDF

Refbacks

  • Im Moment gibt es keine Refbacks


Copyright (c) 2019 Tristan Lay

Lizenz-URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/de/